Οι εικόνες ανθρώπων που τρώνε και πίνουν αποτελούν βασικό στοιχείο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αλλά νέα έρευνα διαπιστώνει ότι τέτοιες αναρτήσεις από διασημότητες ή influencers συχνά βάζουν στο επίκεντρο το πρόχειρο φαγητό. Το κέρδος δεν είναι πάντα ο λόγος για τον οποίο συμβαίνει. Όπως έχει φανεί, συχνά επισημαίνουν τα αγαπημένα ανθυγιεινά τρόφιμα χωρίς να πληρώνονται για αυτό. Το ενενήντα πέντε τοις εκατό των φωτογραφιών που περιέχουν φαγητά και ποτά στα προφίλ διασημοτήτων στο Instagram, στην πραγματικότητα δεν χρηματοδοτήθηκαν από εταιρείες τροφίμων ή ποτών, αλλά ήταν φυσικές απεικονίσεις διασημοτήτων που τρώνε και πίνουν στην καθημερινότητά τους.
Πιο αναλυτικά, άτομα που έχουν αποκτήσει κάποιο είδος φήμης, μπορούν να είναι πολύ ισχυρά πρότυπα, ειδικά για τους νεαρούς εφήβους. Ωστόσο, συχνά η απλή παρακολούθηση διασημοτήτων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εκθέτει τους οπαδούς τους σε ένα ανθυγιεινό προφίλ φαγητών και ποτών. Σε μια εποχή όπου η παχυσαρκία σημειώνει υψηλά ποσοστά εμφάνισης, πρόκειται για μια καταστροφική κατάσταση που δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί εύκολα με απλή απαγόρευση διαφημίσεων σε τρόφιμα ή χορηγίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Σε μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε για τα social media, έγινε έλεγχος όλων των δημοσιεύσεων που αφορούσαν το φαγητό και το ποτό από 181 αθλητές, ηθοποιούς, τηλεοπτικές προσωπικότητες και μουσικούς στο Instagram μεταξύ Μαΐου 2019 και Μαρτίου 2020. Οι ηλικίες κυμαίνονταν από 17 έως 73 ετών, με τους μισούς να είναι μικρότεροι των 32 ετών. Όπως φάνηκε, αναφέρθηκαν περισσότερες από 3.000 αναρτήσεις διασημοτήτων σχετικά με τρόφιμα, που περιείχαν σχεδόν 5.200 διαφορετικά φαγητά και ποτά. Λίγο πάνω από τα μισά περιείχαν μόνο ποτά, με περισσότερα από τα μισά από αυτά να περιέχουν αλκοόλ. Το 1/3 των ατόμων παρουσίαζε σνακ ή γλυκά, με ιδιαίτερη προσοχή στη ζάχαρη, το αλάτι, τις θερμίδες, τα κορεσμένα λιπαρά, τις φυτικές ίνες, τις πρωτεΐνες και την περιεκτικότητα σε φρούτα και/ή λαχανικά.
Τα αποτελέσματα της μελέτης έδειξαν ότι:
- Σχεδόν το 90% των αναρτήσεων για φαγητό και ποτό διασημοτήτων ήταν αρκετά ανθυγιεινές ώστε να είναι ουσιαστικά παράνομες σύμφωνα με τους ισχύοντες βρετανικούς κανονισμούς διαφήμισης που σχετίζονται με τη νεολαία.
- Λιγότερο από το 5% όλων των αναρτήσεων που σχετίζονται με τρόφιμα και ποτά, συνδέονται με πληρωμένη χορηγία από έναν κατασκευαστή τροφίμων ή ποτών.
- Οι αναρτήσεις που περιείχαν σχετικά υγιεινές επιλογές τροφίμων ήταν πολύ λιγότερο πιθανό να λάβουν θετικές αντιδράσεις ή σχόλια από τους ακόλουθούς τους.
Αυτό αντανακλά μια κουλτούρα που αυξάνει την κατανάλωση τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε σάκχαρα και λίπη, καθιστώντας τα οπτικά ελκυστικά, δεδομένου ότι το Instagram είναι μια πλατφόρμα που βασίζεται στην αίσθηση της οπτικής.
Στην πραγματικότητα οι περισσότεροι πιθανόν να τρώνε περισσότερα υγιεινά φαγητά, συμπεριλαμβανομένων φρούτων και λαχανικών, από ό,τι δημοσιεύουν.
Μια πιθανή λύση για να ανατραπεί η κατάσταση είναι να προκληθεί η ενθάρρυνση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης να υιοθετήσουν αλγόριθμους που ευνοούν τις δημοσιεύσεις με πιο θρεπτικά τρόφιμα, δίνοντάς τους υψηλότερο σκορ στο προφίλ των διασημοτήτων από τις αναρτήσεις με κακή διατροφή.
Όμως η καλύτερη σύσταση και συμβουλή είναι η απόρριψη και μη λήψη διατροφικών συμβουλών και συστάσεων από διασημότητες ή αθλητές, παρά μόνο από νέους εγγεγραμμένους διαιτολόγους – διατροφολόγους, ειδικούς στη διατροφή και στην σωστή διαχείριση των social media στον τομέα της διατροφής.